۵ مهر روز جهانی گردشگری

۰۴ مهر ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۲ کد : ۶۲۱۸ اخبار
تعداد بازدید:۳۹
۵ مهر روز جهانی گردشگری

گردشگری برای رشد فرگیر

روز جهانی گردشگری هر سال در ۲۷ سپتامبر گرامی داشته می‌شود تا آگاهی جامعه بین‌المللی درباره گردشگری و ارزش اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آن بیش از پیش افزایش پیدا کند. همه‌گیری کووید۱۹ تاثیرات اجتماعی و اقتصادی گسترده‌ای داشته است. هم کشورهای توسعه‌یافته و هم کشورهای در حال توسعه خسارت‌های قابل‌توجهی را متحمل شده‌اند. براساس آخرین گزارش آماری سازمان جهانی گردشگری، کووید۱۹ بیش از ۴ تریلیون دلار برای اقتصاد جهان و گردشگری هزینه در بر داشته و بیش از ۳۲ میلیون نفر دچار فقر شدید شده‌اند که در کشورهای توسعه‌نیافته بیشترین میزان از این رقم را به خود اختصاص داد‌ه‌اند. براساس آخرین گزارش سازمان جهانی گردشگری، امسال صنعت گردشگری و کسب‌وکارهای مرتبط در جهان خسارتی بالغ بر ۱۷۰۰ تا ۲۴۰۰ میلیارد دلار را تجربه می‌کنند. بدون تردید افراد آسیب‌پذیر، فرصت و منابع مالی کمی برای رهایی از آسیب کووید دارند، به‌همین منظور است که شعار گردشگری برای رشد فراگیر انتخاب شده است، چراکه گردشگری دارای توانایی منحصربه‌فردی است که باعث می‌شود هیچ قشری از رشد و توسعه عقب نماند و تنها از این طریق است که شروع مجدد گردشگری، مردم و جوامعی که بیشترین نیاز را به آن دارند دریابد وآینده‌ای بهتر را برای همگان پی‌ریزی کند لذا آغاز مجدد گردشگری، به بهبود و رشد فراگیر آن کمک خواهد کرد.

رشد فراگیر مفهومی است که فرصت‌های برابر را برای ذی‌نفعان گردشگری با منافع ناشی از توسعه گردشگری پیش می‌برد و صدالبته توسعه پایدار گردشگری مستلزم رشد فراگیر است.گردشگری هنگامی که براساس تعامل گسترده ذی‌نفعان و اصول توسعه پایدار بنا شده باشد، می‌تواند از طریق ایجاد فرصت‌های شغلی و توسعه اقتصادی در مناطق شهری و روستایی به رشد بیشتر و فراگیرتر کمک کرده و ظرفیت‌ها، تعاملات و تاثیرات اقتصادی و اجتماعی را ارتقا دهد. محیط پویای جهانی امروز، جایی که بحران‌های گردشگری (مانند بلایای طبیعی وغیرطبیعی، همه‌گیری‌ها و شرایط سیاسی-اجتماعی) دولت‌ها و ملت‌ها را تهدید می‌کند و ممکن است این عوامل غیرقابل پیش‌بینی تاثیرات زیادی به‌دنبال داشته باشد.

در پاسخ به این تغییرات غیرمنتظره و تغییرات جمعیتی، باید استراتژی‌ها و دستورالعمل‌های جدیدی برای ایجاد ارزش مشترک بین نیازهای اجتماعی، فرهنگی و تفریحی و نیازهای شرکت‌ها و کارگزاران در نظر گرفته شود. در سال‌های اخیر، «رشد فراگیر» توجه زیادی از دولت‌ها، سیاست‌گذاران، سازمان‌های بین‌المللی و پژوهشگران را برای مقابله با مشکلات و محدودیت‌های متعدد توسعه گردشگری و رفتارهای گردشگری جلب کرده است. رقابت‌پذیری گردشگری را می‌توان قابلیتی برای ایجاد یک سیستم گردشگری پایدار و ایجاد رشد فراگیر از طریق جمع‌آوری منابع گردشگری، ایجاد ارزش گردشگری و اجرای سیاست‌های موثر گردشگری در شهرها یا استان‌ها تعریف کرد.

سازمان جهانی گردشگری در نظر دارد این بازار اقتصادی و پویا را به سمت بهبودی کامل و رشد فراگیر هدایت کند؛ از این ‌رو برای شروع مجدد و رشد گردشگری تمرکز خود را بر سه موضوع مشارکت، حمایت و نگاه به آینده قرار داده است که در این میان آموزش می تواند نقش بسزایی را در این مسیر ایفا نماید چرا که شناخت ابعاد گوناگون رشد فراگیر گردشگری نیاز به یررسی و مطالعه دقیق دارد که قطعا بستر آن از طریق آموزش می تواند فراهم نماید. در این زمینه کشورهای عضو نیز با بهره‌گیری از شعار و اهداف تعیین‌شده درصدد تغییرات و اصلاحات لازم برای استفاده از فرصت‌های پیش‌رو، با گرامیداشت این روز متعهد می‌شوند با کمک به رشد گردشگری در تمامی سطوح متنوع این صنعت در ایجاد دنیایی نیک‌فرجام و صلح‌آمیزتر تلاش و آینده‌ای بهتر را برای همگان پی‌ریزی کنند.

گروه گردشگری و هتلداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب این روز را به تمامی دانشجویان و علاقمندان به گردشگری و هتلداری تبریک عرض می کند.

تهیه و تنظیم:  دکتر ابتهال زندی

کلید واژه ها: گردشگری جهانی گردشگری سازمان جهانی گردشگری رشد رشد فراگیر توسعه فراگیر ایجاد جهانی سازمان جهانی